خلاصه فصل 8

آزمون کوته پاسخ :  حدوسط آزمون های تشریحی و آزمون های عینی است.

شباهت آزمون کوتاه پاسخ با آزمون تشریحی در این است که در هر دو سوال به وسیله طراح سوال تهیه می شود و جواب را آزمون شونده تهیه می کند .

شباهت آزمون کوتاه پاسخ با آزمون عینی در این است که جواب آزمون ها بسیار کوتاه و همچنین تصحیح پاسخ ها با دقّت و عینیت انجام می شود .

تعریف آزمون کوته پاسخ : مجموعه ای سوال مختصر که معمولاً برای سنجش هدف های آموزشی سطح پایین ( دانش و فهمیدن ) بکار می رود .

انواع آزمون های کوته پاسخ                                                                    

الف ) پرسشی : سوال به صورت یک جمله استفهامی طرح می شود و آزمون شونده پاسخ کوتاهی به آن می دهد . مثال :  داروهای میکروب کش را چه می نامند ؟ ( آنتی بیوتیک )

ب ) کامل کردنی : سوال به صورت یک جمله ناقص نوشته می شود که در ان یک جای خالی وجود دارد و آزمون شونده با تکمیل جای خالی سوال را جواب می دهد.

مثال : بلندترین قلّه ی جهان ، قله ی ............... نام دارد .  ( اورست )

ج ) تشخیص یا تداعی : سوال به صورت یک مطلب یا مو ضوع ارائه می شود و آزمون شونده باید جواب آن را تداعی کند .   مثال : درجمله ی زیر به جای کلمه ی داخل کمانک ، کلمه ی مناسب دیگری بنویسید.

مراسم گشایش بازی های المپیک بسیار ( شورانگیز ) است . هیجان انگیز

کاربرد آزمون های کوته پاسخ

آزمون های کوته پاسخ برای اندازه گیری هدف های شناختی سطوح پایین ، به ویژه دانش مفید است . البته در بعضی مواقع از این نوع سوال ها برای اندازه گیری هدف های سطح بالاتر نیز می توان استفاده کرد.

محاسن آزمون های کوته پاسخ

1) تهیه و تصحیح  آن ها آسان است .

2 ) اجرای آنها آسان است .

3) تقلب را کاهش می دهد .

4 ) در این آزمون ها حدس کورکورانه وجود ندارد.

5 ) نسبت به آزمون های عینی ، اطلاعات تشخیصی بیشتری در اختیار معلم قرار می دهند .

معایب آزمون های کوته پاسخ

1) عدم استفاده برای سنجش هدف های سطح  بالای یادگیری

2 ) کاربرد زیاد آن باعث تشویق یادگیرندگان به حفظ نمودن اطلاعات بی اهمیت و جزیی خواهد شد .

3 ) تصحیح و نمره گذاری این آزمون به اندازه دقت و سرعت آزمون های عینی نیست .

4 ) ساختن سوال های کوته پاسخ یا کامل کردنی که تنها یک پاسخ درست داشته باشد ، دشوار است .

قواعد تهیه سوال های کوته پاسخ

1) برای سوالات جدول مشخصات آزمون تهیه کنید .

2) هر سوال موضوع مهمی را مورد سنجش قرار دهد .

3 ) صورت سوال را کاملاً روشن و واضح بنویسید .

4) صورت سوال را عیناً از روی کتاب ننویسید .

5 ) در سوالاتی که پاسخ آنها اعداد است واحد مقیاس و میزان دقت در محاسبات را که باید رعایت کنند ، مشخص نمایید.

6) در سوالات کامل کردنی فقط کلمات و عبارات مهم را حذف کنید .

7 ) در سوالات کامل کردنی تعداد زیادی جای خالی منظور نکنید .

8 ) جای خالی سوالات کامل کردنی را تا حد ممکن در قسمت آخر سوال قرار دهید .

9 ) جای خالی سوالات کامل کردنی را تا حد ممکن یک اندازه تعیین کنید .

10) تا حد ممکن به جای سوالات کامل کردنی از سوالات پرسشی استفاده کنید .

به طور کلی نوع پرسشی سوالات کوته پاسخ از نوع کامل کردنی بهتر هستند ، زیرا : تهیه سوالات پرسشی آسان تر است و در این سوالات ابهام کمتری وجود دارد . پاسخ دادن به سوالات پرسشی برای دانش آموزان اسان تر است ، زیرا آنها غالباض به سوالات معلمان پاسخ می دهند نه به جملات ناقص ! .

آزمون های مسائل عددی

آزمون هایی که از سوال های مربوط به محاسبات عددی تشکیل می شوند .

امتیاز مهم آزمون های مسائل عددی این است که آنها را می توان در موقعیت های تازه به کار برد و توانایی فهم و کاربستن دانش آموزان را مورد سنجش قرار داد.

مثال : در تساوی  40 = 5 + x5 ، مقدار x چند است ؟

 

قواعد تهیه سوالهای مسائل عددی

1) تا حد امکان از اعداد ساده استفاده کنید .

2 )تا حد امکان مسائلی را طرح کنید که دارای جواب صحیح هستند.(نیاز به محاسبات اعشاری نداشته باشد).

3) میزان دقت مورد مورد انتظار را تعیین کنید .

4 ) اگر مشخص نمودن واحد اندازه گیری ضروری است ، حتماً به اطلاع دانش آموزان برسانید.

5) در صورت امکان مسائل پیچیده را به تعدادی سوال یا مسئله یک مرحله ای تقسیم کنید .

6 ) تا حد امکان مسائل عددی را به زبان ساده و به طور مختصر بیان کنید.